وبلاگ آژانس مسافرتی مهر پرواز|مجری مستقیم تور خارجی،رزرو آنلاین بلیط, رزرو هتل

وبلاگ آژانس مسافرتی مهر پرواز|مجری مستقیم تور خارجی،رزرو آنلاین بلیط, رزرو هتل

آژانس مهر پرواز|تور استانبول|کوش آداسی|تور لحظه آخری|تور ترکیه|تورآنتالیا|تور تایلند|تورمالزی|تور قبرس|چین
وبلاگ آژانس مسافرتی مهر پرواز|مجری مستقیم تور خارجی،رزرو آنلاین بلیط, رزرو هتل

وبلاگ آژانس مسافرتی مهر پرواز|مجری مستقیم تور خارجی،رزرو آنلاین بلیط, رزرو هتل

آژانس مهر پرواز|تور استانبول|کوش آداسی|تور لحظه آخری|تور ترکیه|تورآنتالیا|تور تایلند|تورمالزی|تور قبرس|چین

آیا می دانید اروپایی ترین شهر ترکیه کدام شهر است؟

ازمیر اروپایی ترین شهر ترکیه

شهر های اروپایی ترکیه کدام اند؟ این سوال نیز یکی از پرسش های کاربران می باشد که همواره نسبت به این سرزمین دو قاره ای در ذهن خود دارند. شاید خیلی ها استانبول را به عنوان اروپایی ترین بخش ترکیه بدانند اما در این بین ازمیر، یکی از شهرهای اروپایی ترکیه با سواحل زیبا و درخشنده می باشد، که رتبه دوم را بین تمام شهرهای دنیا از نظر سرعت بالای پیشرفت شهری دارد. اما مگر ازمیر چه دارد که هم به عنوان اروپایی ترین شهر ترکیه شناخته می شود و هم اینکه تا این اندازه سرعت پیشرفتش بالا است که در سطح جهانی در حال مطرح شدن است؟ با ما همراه باشید تا با قسمت اروپایی ترکیه آشنا شوید.

ازمیر اروپایی ترین شهر ترکیه

ازمیر چگونه شهری است؟

ازمیر شهری است که پیشرفت در آن معنی واقعی خودش را پیدا می کند! مردم ازمیر هر لحظه در تلاش برای پیشرفت و ترقی هستند و هر روز شهرشان را یک قدم به سمت جلو هدایت می کنند. این شهر پر از جوانان و افراد خوش فکر است و همه چیز در آن در حال پیشرفت و رونق گرفتن است. ازمیر در مقابل کشورهای اروپایی قرار گرفته است و از سمت دریای اژه به کشور یونان ربط دارد. از طرفی ازمیر همسایه شهر باستانی پرگامون و شهر باستانی افسوس، شهرهایی که زمانی پایتخت تمدن هلنیستی (مربوط به تمدن یونان) و همین طور یکی از مراکز مهم امپراطوری روم بوده اند و نقش مهمی در جهان ایفا می کرده اند، است. اما امروز به یکی از مدرن ترین شهرهای ترکیه تبدیل شده است و به جرئت می توان گفت که ازمیر شهر اروپایی ترکیه است. با اینکه ازمیر از نظر باستان شناسی اهمیت زیادی دارد و با تاریخ عجین شده است، اما این دلیل نمی شود که یک شهر مدرن و سرزنده نباشد. باید این را بگوییم که ازمیر یکی از جذاب ترین و بهترین شهرهای ترکیه برای زندگی است و پیشرفت، کار هر روزش است! در واقع با اینکه اینجا از نظر تاریخی شهر بسیار غنی است، اما با مدرنیته هیچ مشکلی ندارد و همواره یک شهر پیشرو محسوب می شود. اگر یک سفر کوتاه به این شهر فوق العاده داشته باشید، می بینید که این شهر از نظر امکانات رفاهی و تفریحی هیچ کم و کاستی ندارد. با این حساب، باید بگوییم که ازمیر یکی از دیدنی ترین شهرهای ترکیه است و شرکت و استعلام قیمت تور ازمیر یکی از بهترین انتخاب هایی است که شما می توانید برای سفر به ترکیه داشته باشید.

دیگر اخبار و مقالات مرتبط با شهر ازمیر را در اینجا بخوانید

ازمیر چگونه شهری است

چرا ازمیر اروپایی ترین شهر ترکیه است؟

حس و حال تغییر و پیشرفت در هوای ازمیر جریان دارد و همه چیز در آن رو به جلو است. چه بسا که مسئولین آن تمام تلاششان را می کنند که ازمیر بتواند با دیگر شهرهای اروپایی رقابت کند و هم گام با آن ها پیش برود. اگر به نتایج انتخابات ترکیه نگاهی بیندازید، می بینید که تمامی افرادی که اهل پیشرفت و ترقی هستند، تمایل به پیروزی و انتصاب در ازمیر و نواحی اطراف آن دارند. مثلا عزیز کوجا اوغلو که در پست مقام این شهر در حال فعالیت است، به عنوان یکی از 10 شهردار برتر جهان شناخته می شود و این نشان می دهد که این شخص تا چه اندازه به پیشرفت و ترقی شهر ازمیر اهمیت داده است. گذشته از آن، مقامات دولتی دیگری نیز در ازمیر فعالیت می کنند که همگی طرفدار هر گونه پیشرفتی برای این شهر هستند. مساله ای که مشخص است، این است که ازمیر در حال طی کردن پله های ترقی است و مسلما چند سال دیگر با شرایط کنونی آن قابل مقایسه نخواهد بود. با مرور به تاریخچه این شهر، می بینید که ازمیر شاهد رشد خیلی سریعی بوده است و بیخود نیست که بین شهرهای جهان، از نظر سرعت پیشرفت به ازمیر رتبه دوم را داده اند و بی جهت نیست که می گویند ازمیر اروپایی ترین شهر ترکیه است.برای رزرو تور ترکیه (شهر ازمیر) می توانید با همکاران ما در آژانس هواپیمایی مهر پرواز تماس بگیرید.

چرا ازمیر اروپایی ترین شهر ترکیه است

مرداب هسل کجاست، طبیعتی که حتما باید ببینید


در شمال ایران در نزدیکی چالوس، یک جاذبه طبیعی زیبا به نام مرداب هسل وجود دارد. همانطور که می دانید شمال ایران به طبیعت زیبای خود معروف است. مرداب هسل نیز یکی از جاذبه های طبیعی جذاب این منطقه است.

نمایی از مرداب هسل

نمایی از مرداب هسل

مرداب هسل در کجاست

مرداب هسل در نزدیکی جاده چالوس قرار دارد و به طور دقیق تر 10 کیلومتر با آن فاصله دارد. این مرداب در جنوب غربی چالوس واقع شده است و همچنین 15 کیلومتر با مرزن آباد فاصله دارد. همچنین در جنوب روستای طلاجو و روستای سینوا قرار گرفته است.

مرداب هسل چالوس

مرداب هسل، آبگیری است که دو تا دور آن جنگل و درختان قرار گرفته اند. به دلیل راکد بودن آب جلبک های زیبایی رو سطح آب به وجود می آیند که زیبایی این منطقه را دو چندان می کند. این جلبک ها در فصل بهار و تابستان سبز هستند و در فصل پاییز و زمستان به زنگ های نارنجی و قرمز در می آیند و تمام سطح آب را می پوشانند.
هیچ رودی به این مرداب نمی ریزد. پس برای سوال باشد که آب این مرداب از کجا می آید؟ پاسخ این است که یک چشمه در کف مرداب هسل وجود دارد که عاملی است که باعث وجود آب در مرداب می شود. آب این مرداب کمی اسیدی است بنابراین ممکن است با تبخیر آب آن در فضا کمی بوی ترشی را احساس کنید.
این مرداب در فصل گرما بسیار کم عمق می شود و حتی می توان کف آن را دید اما در فصل های بارانی، سطح آن افزایش یافته و در نقاطی از آن به 15 متر هم می رسد. تقریبا از اواسط فصل پاییز تا میانه‌ی فصل بهار که باران بیشتری می بارد، عمق این مرداب نیز بیشتر می شود و به سوی دره چالوس می ریزد.
جنگل مشعل یا مشل نیز یک جنگل بارانی زیبا است که مجاورت مرداب هسل قرار دارد و از زیبای های این منطقه است. نام دیگر این جنگل، جنگل مشل موزی است.

تاب سواری در مرداب هسل

تاب سواری در مرداب هسل

هسل به چه معناست

هسل به معنی آبگیر است. این کلمه از گویش تبری گرفته شده است. مردم محلی نام های دیگری نیز برای این مرداب به کار می برند. از جمله کنیچال، مهاز چال و مشل. دلیل آن که به آن مشل (یا مشعل) می گویند نورانی بودن آن است. شناخته شده ترین نام برای این مکان، همان مرداب هَسَل یا مشل است.


اکوسیستم و جانوران مرداب هسل

این مکان در چندین سال پیش محلی برای زندگی جانوران بوده است. جانورانی مانند وزغ، لاک پشت و زالو در این مکان زندگی می کردند که تعداد آن ها هم اکنون خیلی کم شده است. جانورانی مانند یوزپلنگ و سایر حیوانات درنده از این منطقه برای خوردن آب استفاده می کنند که البته تعداد آن ها هم کم شده است. در داخل مرداب ماهی وجود ندارد و در صورت ریختن ماهی های نوروز به داخل آن باعث به هم ریختن تعادل زیستی مرداب می شود و آن را به مرور نابود می کند. همان کاری که برخی هم وطنان در سال های گذشته آن را انجام داده اند.
درختان بلند زیادی در اطراف آن وجود دارد. درخت های بلوط، راش، انگور، انار، شمشاد، انجیر و... از جمله درختانی هستند که طبیعت این منطقه زیبا را تشکیل داده اند.

چگونه به مرداب هسل برویم

مسیر دسترسی به مرداب هسل  و آدرس آن به این صورت است که با اتومبیل شخصی باید 10 کیلومتر مانده به شهر چالوس به جاده ای جنگلی در سمت چپ خود تغییر مسیر دهید تا به روستای سینوا برسید. پس از آن به جنگل بروید و سپس با 50 دقیقه پیاده روی به این آبگیر زیبا خواهید رسید. همچنین اگر با پیاده روی مشکل دارید، می توانید از خودروهای آفرود و محلی به جای پیاده روی استفاده کنید. زیرا خودروی خود را باید در پارکینگ پارک کنید و نمی توانید با آن به داخل جنگل بروید. به هر حال نحوه رفتن به مرداب هسل با پیاده روی گزینه بهتری است.

بهترین زمان برای سفر به مرداب هسل

بهترین زمان برای بازدید از این منطقه در بهار و پاییز است. زیرا هوای مطبوعی دارند و طبیعت آن از فصول دیگر زیباتر است. همچنین در پاییز می توانید طبیعت رنگارگ این منطقه را ببینید. در فصل بهار نیز رایحه گیاهان فضا را پر می کند و قطعا جالب خواهد بود.

مرداب هسل در پاییز

مرداب هسل در پاییز

اقامت در مرداب هسل در شب

سفر و بازدید از مرداب هسل، معمولا در یک روز انجام می شود. اما افراد زیادی برای اقامت در مرداب هسل در این مکان کمپ می کنند. بهتر است بدانید که کمپینگ و  روشن کردن آتش ممکن است به طبیعت آسیب بزند. علاوه بر این، برای کمپینگ در طبیعت تجهیزات خاصی مورد نیاز است و ممکن است خطر نیز داشته باشد. بهترین گزینه برای ماندن در این محدوه، اقامتگاه های بوم گردی هستند. همچنین می توانید در پارک ها جنگلی مجاور مانند فین استفاده کنید. زیرا در تالاب هسل امکاناتی مانند سرویس بهداشتی و آب و ... وجود ندارد و این منطقه تقریبا بکر است.

آب و هوای مرداب هسل

مرداب هسل آب و هوای مطبوعی دارد و همچنین سکوت خاصی در آن حاکم است. این مرداب و جنگل اطراف آن هوای مرطوبی دارند و بوی خاصی از برگ درختان به مشام می رسد و آرامش خاصی را رقم می زند.

نمایی دیگر از مرداب هسل

نمایی دیگر از مرداب هسل در نزدیکی پاییز

فاصله تهران تا مرداب هسل

فاصله تهران تا مرداب هسل از طریق جاده چالوس حدود 4 تا 5 ساعت است و به دلیل نزدیکی به تهران گردشگران زیادی برای طبیعت گردی به آن مراجعه می کنند.

 

تور مرداب هسل

تور مرداب هسل تقریبا یک روزه است و قیمتی مقرون به صرفه است. می توانید اوقات فراغت یک روز تعطیل را در این طبیعت زیبا سپری کنید. تنگه دار و مرداب هسل در نزدیکی هم هستند و می توانید در سفر خود به شمال کشور از هر دو بازدید کنید. سفر با تور این امکان را به شما می دهد که هزینه های خود را کاهش دهید و با افرادی که منطقه را می شناسند سفر می کنید. همچنین نیازی نیست مشغول رانندگی باشید. برای سفر به این منطقه پیشنهاد می کنیم کفش مناسب پیاده روی، حوله و لباس مناسب فصل را با خود به همراه داشته باشید.


در مورد جاذبه‌های طبیعی مطالب بیشتری در ادامه بخوانید:

✔ همه چیز درباره ی با شکوه ترین پدیده ی طبیعی جهان (نیاگارا)

✔ همه چیز درباره دریاچه نیلوفرهای سرخ، یکی از جذاب ترین شگفتی های طبیعی تایلند

✔ عجایب شگفت انگیز و طبیعت زیبا در بالکسیر ترکیه

.

بهترین قیمت تورهای داخلی و خارجی با آژانس هواپیمایی مهرپرواز

آماده هستید تا یک سفر هیجان انگیز را برای خود رقم بزنید؟! از طریق آژانس  مهرپرواز می توانید مطمئن ترین خدمات مسافرتی را دریافت نمایید. همین حالا می توانید با خرید تورهای ارزان داخلی و خارجی از قبیل تور ترکیه، تور استانبول، تور آنتالیا، تور ارزان کوش آداسی و تور مارماریس به زیباترین نقاط جهان سفر کنید. همچنین با خرید تورهای لحظه آخری نیز از آفر های ویژه بهرمند شوید و با رزرو و خرید بلیط هواپیما از آژانس هواپیمایی مهرپرواز سفری مطمئن را برای خود رقم بزنید. تلاش ما درآژانس مهرپرواز این است تا بهترین هتل ها و اقامتگاه ها را با بهترین قیمت ها به شما مسافران گرامی ارائه دهیم که در تورهای نوروز 1400 می توانید از خدمات آن ها بهرمند شوید.

موزه ملی ایران باستان

موزه ملی ایران باستان یکی از معروف ترین موزه های شهر تهران است. نمایشگاه موزه ایران باستان از دوره پارینه سنگی تا عصر قاجار را پوشش می دهد. بنابراین، بازدید کنندگان می توانند آثاری از تاریخ ایران را از عصر حجر تا قرن 20 مشاهده کنند که در نوع خود فوق العاده است.

با این بخش از مقالات  مهرپرواز همراه باشید.

نمایی از ساختمان موزه ایران باستان

نمایی از ساختمان موزه ایران باستان

موزه ایران باستان کجاست

موزه ملی ایران باستان در شهر تهران و در خیابان 30 تیر قرار دارد. در این محدوده موزه ها و مکان های دیدنی دیگری از تهران قرار دارند و بازدیدکنندگان می توانند از آن ها نیز بازدید کنند. سر در باغ ملی، موزه آبگینه و عمارت مسعودیه از جمله مکان های معروف در نزدیکی موزه ایران باستان هستند.

اولین موزه ایران

موزه ایران باستان بزرگترین و اولین موزه ملی ایران است. نخستین موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) با پیشنهاد مرتضی قلی هدایت در سال  1316 افتتاح شد. این موزه نه تنها بزرگترین موزه تاریخ و باستان شناسی ایران است، بلکه از نظر حجم عظیم، تنوع و کیفیت بناهای عظیم خود به عنوان یکی از معدود موزه های معتبر جهان شناخته می شود. این بنا در ابتدا قرار بود موزه مردم شناسی باشد. اما پس از انقلاب اسلامی ایران، با تأسیس سازمان میراث فرهنگی و قرار گرفتن اشیای قدیمی از تمام دوران تاریخ در موزه، پیشنهاد تغییر نام این موزه به موزه ملی ایران مطرح شد.

نقاشی های قدیمی در موزه ایران باستان

نقاشی های قدیمی در موزه ایران باستان

معماری موزه ایران باستان

موزه ایران باستان با یک سردر ورودی خیره کننده به شکل یک طاق زیبا با الهام از طاق کسرا است. معمار موزه ملی ایران دو فرانسوی به نام های آندره گدار و ماکسیم سیو هستند. در این پروژه به دلیل الهام از معماری ساسانی، از آجرهای قرمز استفاده شده است و مساحت آن 11000 متر مربع است. ساخت و ساز موزه ملی ایران در سال 1314 آغاز شد و در سال 1316 رسما افتتاح شد.

موزه ملی ایران شامل دو ساختمان است. یکی از آن ها موزه ایران باستان و دیگری موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران است. موزه هنرهای اسلامی دارای تالارهای صدر اسلام، سلجوقی و ایلخانی و تالارهای قرآن، تیموری، صفویه، افشار، زند و قاجار است.

بخش های مختلف موزه

  • بخش پارینه سنگی
  • بخش پیش از تاریخ
  • بخش تاریخی
  • بخش اسلامی
  • بخش مهر و سکه
  • بخش مرمت
  • بخش کتیبه‌ها
  • بخش سفال
  • بخش استخوان شناسی
  • کتابخانه و مرکز اسناد

اشیا موزه ایران باستان

اشیا موجود در موزه ایران باستان شامل مصنوعاتی از شوش، ری، تخت جمشید، تورنگ تپه و جاهای دیگر به دست آمده است که در آن تکه هایی از شواهد مربوط به تمدن های باستان پیدا شده است. این مجموعه شامل ابزارهای سنگی است که متعلق به عصر حجر هستند و بیش از 30000 سال قدمت دارند. همچنین در اینجا بازدید کنندگان می توانند یک نسخه از قانون بابلی حمورابی اولین قانون جهان را مشاهده کنند. یکی دیگر از موارد شگفت انگیز موزه، نمایش مردان نمکی از زنجان است. این افراد در گذشته های بسیار دور در معدن نمک در زنجان کار می کردند اما در آن گیر کرده اند و به علت نمکی بودن، بدن آن ها سالم مانده است.

سپس مجموعه های بسیار قدیمی ظروف سفالی از هزاره چهارم پیش از میلاد به نمایش گذاشته می شود که تا قرن هفتم میلادی، زمانی که ایران وارد دوران پسا اسلام شده، ساخته شده است.

ظروف سفالی در سه رنگ مختلف قرمز، نخودی و مشکی وجود دارد. انواع مختلفی از مهر و موم، لوح سفالی، مجسمه و زیور آلات نیز وجود دارد. اشیا ساخته شده از استخوان و ساخته شده از سنگ آلاستر نیز به نمایش گذاشته شده اند. همچنین ریتون هایی با اشکال و مواد مختلف در کنار یکدیگر نمایش داده می شوند. ریتون یا جام قدرت، جامی زرین است که مجسمه ای طلایی به شکل حیوانات به آن چسبیده است. به ریتون، تکوک یا پیکرک نیز گفته می شود.

ریتون یا تکوک سفالی پیدا شده در گیلان

ریتون یا پیکرک سفالی پیدا شده در مارلیک گیلان در عصر آهن

ظروفی از شهرهای قدیمی جیرفت و شهداد با طرح های متنوع مانند نبرد انسان با جانوران اسطوره ای و الگوی عناصر هندسی، حیوانی و گیاهی نمونه های نمونه این ظروف در ویترین ها هستند. یکی دیگر از آثار مهم این دوره در موزه، اثر درفش شهداد است که مرد برهنه را نشان می دهد با دستانش روی سینه، احتمالاً در حال عبادت است. ظروف، وسایل جنگی، اشیا تزئینی، بدن انسان ها و حیوانات قدیمی، اشیا فلزی عصر مفرغ و عصر آهن در سالن نشان داده شده است.

همچنین تعدادی از بخش های تحقیقاتی در این موزه وجود دارد که شامل مراکز باستان شناسی، حفاظت، استخوان شناسی، فسیل شناسی و مطالعات سفالگری است.

تندیس بزرگ زاده اشکانی در موزه ایران باستان

تندیس بزرگ زاده اشکانی در موزه ایران باستان که بسیار معروف است

 

سرقت موزه ایران باستان

سرقت از موزه ایران باستان شامل هشت عدد مُهر مربوط به دو هزار سال پیش از میلاد مسیح و لوح زرین داریوش بزرگ بوده است.

قدیمی ترین شی موزه ایران باستان

قدیمی ترین شی موزه ایران باستان مربوط به کشف رود در استان خراسان رضوی، دربند و گنج پر در استان گیلان هستند و می توان گفت بسیار قدیمی هستند. باستان شناسان آن ها را به دوران زمین شناسی پارینه سنگی (پالئولیتیک) نسبت می دهند که اولین دوره حضور انسان در زمین است. 10000 شی در این موزه وجود دارد که به هزار سال قبل از میلاد مسیح مربوط می شود. این اشیا با حفاری در خاک پیدا شده اند.

اشیای قدیمی در موزه ایران باستان

اشیای سنگی قدیمی در موزه ایران باستان

موزه ایران باستان مجازی

بازدید کنندگان می توانند به شکل مجازی نیز از موزه ایران باستان دیدن کنند. این امکان از طریق سایت موزه ایران باستان امکان پذیر است. شما می توانید به صورت سه بعدی تمام اشیا موزه و توضیحات آن ها را ببینید. همچنین می توانید به صورت مجازی در محوطه موزه قدم بزنید.

قیمت بلیط موزه ایران باستان

قیمت بلیط موزه ایران باستان برای بازدید کنندگان ایرانی 10،000 تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 100،000 تومان است.

ساعات بازدید موزه ایران باستان

ساعات بازدید موزه ایران باستان به این شرح است:

شش ماه اول سال هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹
شش ماه دوم سال هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷

آدرس موزه ایران باستان

خیابان امام خمینی، مجموعه تاریخی باغ ملی، نبش خیابان پروفسور رولن و خیابان سی تیر، پلاک 1

تلفن موزه ایران باستان

021-66702061-6

سایت موزه ایران باستان

www.irannationalmuseum.ir


در مورد موزه ها مطالب بیشتری در ادامه بخوانید:

✔ موزه زمان تهران، کلکسیونی از ساعت ها

✔ موزه های پاریس

✔  موزه مو ترکیه 


بهترین قیمت تورهای داخلی و خارجی با آژانس هواپیمایی مهرپرواز

آماده هستید تا یک سفر هیجان انگیز را برای خود رقم بزنید؟! از طریق آژانس هواپیمایی مهرپرواز می توانید مطمئن ترین خدمات مسافرتی را دریافت نمایید. همین حالا می توانید با خرید تورهای ارزان داخلی و خارجی از قبیل تور لحظه آخری ترکیه، تور استانبول، تور آنتالیا، تور کوش آداسی و تور مارماریس به زیباترین نقاط جهان سفر کنید. همچنین با خرید تورهای لحظه آخری نیز از آفر های ویژه بهرمند شوید و با رزرو و خرید بلیط هواپیما از آژانس هواپیمایی مهرپرواز سفری مطمئن را برای خود رقم بزنید. تلاش ما درآژانس مهرپرواز این است تا بهترین هتل ها و اقامتگاه ها را با بهترین قیمت ها به شما مسافران گرامی ارائه دهیم که در تورهای نوروز 1400 می توانید از خدمات آن ها بهرمند شوید.

موزه زمان تهران، کلکسیونی از ساعت ها

موزه زمان کجاست؟ 

موزه زمان در تهران یکی از جاذبه های گردشگری ایران و یکی از بناهای قدیمی تهران است که هنوز پابرجاست و ساعت های قدیمی و عتیقه را به نمایش می گذارد و به همین دلیل موزه زمان نامیده می شود. به این مکان، موزه تماشاگه زمان نیز گفته می شود.

این موزه یکی از زیبا ترین و بهترین کاخ هایی است که می توانید اوقات فراغت خود را در تهران سپری کنید. در این بخش از مقالات مهرپرواز به تحلیل موزه زمان می پردازیم.

عمارت موزه زمان تهران (تماشاگه زمان)

عمارت موزه زمان تهران (تماشاگه زمان)

تاریخچه موزه زمان تهران

موزه زمان اولین موزه ابزار اندازه گیری و نمایش زمان در ایران، در سال 1382 افتتاح شد و وابسته به موسسه فرهنگی موزه های بنیاد است. این موزه با نمایش سیر تحول ابزار زمان بندی از ساعت های اولیه تا به امروز، اهمیت زمان را در تاریخ بشر بررسی کرده و سعی در معرفی آن دارد.

ساختمان موزه زمان متعلق به 80 سال پیش است اما 16 سال است که موزه افتتاح شده است. این بنا در زمان قاجار، دوره محمد شاه و ناصرالدین شاه ساخته شده و خانه حسین خداداد، صنعتگر و کارآفرین ایرانی بوده است.

از زمان های بسیار قدیم، زمانی که انسان ماقبل تاریخ، اولین ساعت را 2000 سال قبل از میلاد مسیح اختراع کرده است، بشر احساس نیاز به اندازه گیری زمان پیدا کرده است. بر این اساس، به طور گسترده ای به عنوان یکی از قدیمی ترین اختراعات بشر شناخته می شود. موزه زمان از دوره های قدیم تقریباً هر ساعت را جمع آوری کرده و در معرض نمایش عموم قرار داده است. این تنها موزه در ایران است که از چنین مشخصاتی برخوردار است.

حسین خداداد در سال 1967 ساختمان این موزه را خریداری کرد. چون عمیقاً به کارهای هنری علاقه داشت، تصمیم گرفت این ساختمان را به موزه تغییر دهد. از آن زمان به بعد پیشرفت های معماری، این موزه را کامل کرده و به کمال رسانده است. سیر تحول اندازه گیری زمان از دوران باستان نیز برای بازدیدکنندگان لذت بخش است.



ورودی موزه زمان

ورودی موزه زمان

معماری موزه زمان تهران

معماری و پلان این موزه واقعاً شگفت انگیز است. زیبایی ساختمان موزه نظر هر بازدید کننده ای را به خود جلب می کند. این ساختمان 700 متر زیربنا دارد. جالب است بدانید که نازک کاری این موزه، شامل تزئینات و گچکاری، 12 سال به طول انجامید که این امر موزه زمان را از سایر بناهای قدیمی تهران متمایز می کند.

موزه زمان تهران دارای معماری و تزئینات بسیار زیبایی همراه با محیطی آرامش بخش در شمال تهران است که شامل انواع ساعت های قدیمی ایرانی و خارجی ساخت فرانسه، سوئیس، انگلیس و آلمان و ابزار اندازه گیری زمان است. این موزه در بنایی قاجار واقع شده است که قدمت آن به دوران محمد شاه و ناصرالدین شاه قاجار برمی گردد.

ساختمان اصلی موزه دارای دو طبقه است که هر طبقه شامل آثار دیدنی مخصوص به خود است که به آن می پردازیم.

جاذبه های طبقه اول:

طبقه اول شامل نمونه های چشمگیری از ساعت های زنگ دار، ساعت های رومیزی، آونگی، رومیزی، ایستاده و دیواری است که ترکیبی از صنعت و هنر است.

یکی دیگر از کارهای جالب هنری این بخش، ساعت برنزی است که با لایه نازکی از طلا پوشانده شده و ساخت فرانسه است و به سبک لوئی شانزدهم تزئین شده و بدن هومر، شاعر حماسی یونان را نشان می دهد.

همچنین اتاق زیبای دیگر این طبقه، اتاق اصفهانی ها نام دارد. طراحی ماهرانه این اتاق شبیه اتاق موسیقی کاخ علی قاپو در اصفهان است و با طراحی های بی تکلف استادان برجسته شما را مجذوب خود می کند. سقف این اتاق با طرح فرش اصفهان تزئین شده است که 99٪ آن از مس و 1٪ از آن از طلا ساخته شده است.

یکی از ساعت های رومیزی قدیمی در موزه

یکی از ساعت های رومیزی قدیمی در موزه

جاذبه های طبقه دوم:

طبقه دوم به مواردی مانند ابزار تعمیر ساعت، مجموعه ای از ساعت های جیبی متعلق به شخصیت های برجسته سیاسی و تاریخی و همچنین ساعت های خاص مربوط به کشتی ها و ارتش در انواع مختلف است که قابل بازدید هستند.
در قسمت تقویم ها، می توانید تکامل ابزار اندازه گیری زمان، نمونه اولیه از قدیمی ترین سند فارسی مورخ، ساعت های مکانیکی از دوران باستان و پیش از اسلام تا مدرن تر را ببینید. انواع برجسته فسیل مربوط به دوره های مختلف زمین شناسی و ساعت های مشهور و ساعتهای هنرمندان و صنایع دستی نیز در این طبقه از موزه ارائه شده است.

آثار هوشنگ فروتن نیز در این طبقه قرار دارد. دلیل نمایش آثار وی در این موزه، آثار هنری وی است که توسط قطعات بی استفاده ساعت های قدیمی ساخته شده است.

از دیگر مکان های دیدنی جالب این طبقه می توان به ساعت های نمایش داده شده از دوره قاجار مانند ساعت آفتابی ناصرالدین شاه اشاره کرد. در این قسمت ، یک اسطرلاب قدیمی وجود دارد که یک ابزار برای علم نجوم و یک تقویم دائمی بوده است. در جای دیگر آن، یک کره آسمان (از ابزارهای نجوم) وجود دارد که برای اندازه گیری زمان استفاده شده است.

فضای بیرونی موزه زمان

فضای بیرونی موزه زمان

باغ موزه زمان

صدای پرندگان، وزش باد در درختان و فضای مسحورکننده محله و هنر گچ کاری، کاشی کاری، معماری و گره چینی در این بنا، باعث می شود که شما زمان را فراموش کنید. این عمارت در داخل باغی به مساحت 5 هکتار واقع شده است.
در بخش سرسبز بیرونی موزه، نمونه های اولیه ساعت مانند ساعت های آفتابی، آبی، شنی و سوختی ارائه شده است که بازدید کنندگان می توانند از نزدیک با آن ها کار کنند و با اشکال و عملکرد آن ها آشنا شوند.

جاذبه های منطقه باغ:

 

ساعت آبی:

ساعت ها با پر کردن آب در یک ظرف درجه بندی می شوند و با حذف قطره آب از سوراخ پایین ظرف، زمان با توجه به سطح آب باقی مانده تعیین می شود. این ساعت در مصر باستان عملکرد جالبی داشت و مصریان از آن برای اندازه گیری مدت زمان صحبت در دادگاه استفاده می کردند.

ساعت روغنی:

این ساعت برای نشان دادن زمان و ایجاد روشنایی در طول شب دو کاربرد داشت. ساعت دارای یک مخزن درجه بندی بود که روغن مخصوص در آن ریخته می شد. وقتی فیتیله در عرض یک ساعت روشن می شود، روغن موجود در مخزن به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد و زمان آن با توجه به میزان روغن باقیمانده توسط سطح روغن مخزن اندازه گیری می شود.

ساعت آفتابی:

این ساعت حدود 5500 سال پیش اختراع شد و دارای یک میله عمودی به نام شاخص بود که پرتوهای خورشید روی سطح افق می اندازند، که اندازه زمان را تعیین می کند. این ساعت ها در دو نوع بزرگ و کوچک ساخته می شدند. نوع کوچک آن در مسافرت و نوع بزرگ آن در خانه ها و کلیساهای قدیمی تا قرن هجدهم در اروپا مورد استفاده قرار می گرفت.

ساعت آفتابی در محوطه موزه زمان

ساعت آفتابی در محوطه موزه زمان

ساعت مکانیکی با آب:

با محبوب شدن ساعت آبی در یونان، ساعت مکانیکی نیز ظاهر شد. در این ساعت، آب از مخزن فوقانی به پایین می ریخت. چوب دندانه دار را در مخزن قرار داده و چوب پنبه در انتهای آن قرار داشت. با بالا آمدن سطح آب، چوب پنبه و چوب دندانه دار به سمت بالا کشیده شد.

ساعت شمعی:

این ساعت برای اولین بار حدود 1000 سال پیش مورد استفاده قرار گرفت و اختراع آن به آلفرد، پادشاه وقت انگلیس نسبت داده شده است. برای اندازه گیری زمان در این روش، بدنه شمع درجه بندی شد. با سوزاندن و ذوب شمع ها، آن ها به درجات باقی مانده و سوخته زمان پی بردند.

ساعت ماسه ای (ساعت شنی):

ساعت ماسه ای یا ساعت شنی شناخته شده ترین شکل ساعت است که امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل ناهمواری دانه های شن واقعی، از پوسته تخم مرغ در این ساعت ها استفاده می شد. عبور ماسه از مخزن فوقانی توسط یک سوراخ میانی باریک، نحوه کار این ساعت بود که زمان آن با توجه به میزان شن مخزن تعیین می شد. این ساعت ها برای مقاطع کوتاه مدت یا مدت زمان مشخصی کاربرد بیشتری دارند. به طور گسترده ای در کلیساها و کشتی ها استفاده می شد.

ساعت ریسمانی:

 

ساعت طنابی یا ساعت ریسمانی نوعی ساعت سوختی است که از تعدادی طناب تشکیل شده است. گره ها در سطح طناب دارای نوعی درجه بندی از زمان هستند. با سوختن ریسمان، گره ها حذف شده و از روی گره های باقی مانده به ساعت پی می بردند.

ساعت قایق اژدها:

این ساعت به نوعی یک ساعت سوخت چینی است، شبیه به یک قایق. در وسط این قایق، شمعی افتاده است. در قایق، وزنه ها در فواصل معینی از طناب آویزان می شوند. با سوختن شمع و نزدیک شدن شعله به هر رشته، وزنه ها درون ظرف فلزی زیر قایق افتادند و با یک صدای هشدار دهنده زمان را تنظیم کردند.

 

کافه رستوران موزه زمان

نوشیدن کافه یا چای در این محیط آرام و خارق العاده را از دست ندهید. کافه ریبار در محوطه فضای سبز موزه قرار دارد و صبحانه نیز سرو می کند. این کافه رستوران له دلیل قرارگیری در محوطه زیبای موزه زمان، بسیار محبوب است.
امکانات دیگر موزه شامل یک گالری (برای خرید آثار هنرمندان) است. عکاسی در داخل و خارج از موزه نیز رایگان است.

کافه موزه زمان

کافه موزه زمان

ساعت کاری موزه زمان تهران

در فصل بهار و تابستان از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر. در روزهای پنج شنبه و جمعه از 10 صبح تا 7 بعد از ظهر
در فصل های پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر. در روزهای پنج شنبه و جمعه از 10 صبح تا 5 بعد از ظهر

برای بازدید از باغ موزه نیازی به پرداخت هزینه ندارید اما ورودی موزه زمان برای بازدیدکنندگان ایرانی 6000 تومان است.

آدرس موزه زمان: تهران، خیابان زعفرانیه، جنب خیابان پرزین بغدادی


در مورد موزه ها مطالب بیشتری در ادامه بخوانید:

✔ موزه ملی گرجستان با نقاشی های کهن قاجاری

✔ بهترین موزه های اروپا

✔ جذاب ترین موزه های دهلی کدامند

بایدها و نبایدهای سفر در دوران کرونا

اگر شما هم قرار است که در دوران کرونا به یک سفر داخلی یا خارجی بروید، بهتر است که قبل از اینکه راهی سفر شوید، این مطلب را با دقت بخوانید. ما لیستی از مهمترین بایدها و نبایدهای سفر در دوران کرونا را برایتان تهیه کرده ایم که مطمئناً رعایت تک تک موارد آن می تواند به سفر راحت تر و البته ایمن تر شما کمک کند. 

درباره سفرهای دوران کرونا

همان طور که  می دانید ما و همین طور کشورهای دیگر دنیا برای مدت زیادی در قرنطینه بوده ایم و در این مدت تا حدودی به زندگی با شرایط جدید عادت کرده ایم. اما واقعیت این است که نمی توان تا همیشه به این قرنطینه ادامه داد و مسئولین کشورهای مختلف به خاطر فشارهای اقتصادی که به خاطر همین قرنطینه متحمل شدند، مجبور به بازگشایی مرزهایشان هستند تا دوباره صنعت گردشگری و همین طور صنایع دیگر در کشورهایشان رونق بگیرد. اما نکته اینجاست که ما به عنوان مسافر نباید بازگشایی مرزها را به منزله تمام شدن خطر شیوع ویروس کرونا بدانیم و باید همان طوری که در شهر و دیار خودمان نکات ایمنی را رعایت می کنیم، در طول سفر نیز همین موارد را رعایت کنیم تا هم جان خودمان را حفظ کنیم و هم باعث ایجاد خطر برای اهالی مقصد گردشگری مورد نظر نشویم. 

درباره سفرهای دوران کرونا

انجام تست کرونا قبل از سفر

اول از همه اینکه باید این را بدانید که یک سری قوانین برای سفر در دوران کرونا وضع شده که مسافران مجبور به رعایت آن ها هستند. مهمترین قانونی که در این مورد وجود دارد، قانون انجام تست کرونا برای سفرهای خارجی است. پس اگر احیانا شما هم به هر دلیلی می خواهید در این دوران به یک کشور خارجی سفر کنید، باید حتما قبل از اینکه راهی سفر شوید، یک تست کرونا انجام دهید تا منفی بودن آن برای شما و همین طور ایرلاین مربوطه مسجل شود و مجوز سفر به یک کشور دیگر برای شما صادر شود. به شما توصیه می کنیم که اگر قرار است که به سفر خارجی بروید و هنوز آزمایش تست کرونا را نداده اید، مطلب آزمایشگاه های مورد تایید برای سفرهای خارجی را مطالعه کنید تا بدانید که باید دقیقا چه کاری انجام دهید و به کدام آزمایشگاه ها برای انجام این تست مراجعه کنید.

حفظ فاصله اجتماعی در طول سفر

نکته دیگر اینکه یادتان باشد که شما در طول سفر باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید. مسلما شما هم دلتان نمی خواهد که خدای نکرده در طول سفر به ویروس کرونا مبتلا شوید و بعد از برگشت به خانه درگیر این بیماری شوید و سلامت خودتان را به خطر بیندازید. پس بهتر است که حتما فاصله اجتماعی را در طول سفر رعایت کنید.

حفظ فاصله اجتماعی در طول سفر
حفظ فاصله اجتماعی در طول سفر

سفر بدون داشتن پول نقد 

نکته دیگر اینکه اگر می خواهید به سفر داخلی بروید، بهتر است که تا جای ممکن از همراه داشتن پول نقد خودداری کنید. اگر هم می خواهید راهی یک کشور خارجی شوید و احیانا کارت اعتباری بین المللی دارید، بهتر است که از آن کارت برای پرداخت وجوه مختلف در طول سفر استفاده کنید و تا جای ممکن پول نقد را از سفرتان حذف کنید.

کم کردن تعداد چمدان ها برای سفر

نکته دیگر اینکه مقامات کشورهای مختلف به مسافران دستور داده اند که تا جای ممکن تعداد چمدان هایشان را محدود کنند. در واقع نکته اینجاست که یک سری از ایرلاین ها برای تعداد چمدان ها برای سفرهای دوران کرونا محدودیت گذاشته اند و از مسافران درخواست کرده اند که فقط یک چمدان و یک کیف دستی همراهشان داشته باشند تا مجبور نشوند که از چرخ دستی در فرودگاه استفاده کنند.

کم کردن تعداد چمدان ها برای سفرکم کردن تعداد چمدان ها برای سفر

رعایت کردن تمامی موارد بهداشتی

نکته دیگر اینکه شما باید در طول سفرهای دوران کرونا تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنید، مدام از ماسک و دستکش و شیلد صورت استفاده کنید و تا جای ممکن سعی کنید که دستانتان را به سطوح مختلف نزنید. البته این را هم بگوییم که این مورد صرفا جهت یادآوری است و ما این را می دانیم که مسلما شما این موارد را رعایت می کنید.

چک کردن آمار مبتلایان در مقصد مورد نظر

توصیه ما به شما این است که در صورت امکان کشور یا شهری را برای سفر انتخاب کنید که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در آن شهر یا کشور کمتر باشد تا از هر نظر خیالتان راحت تر باشد. اگر هم می خواهید به جایی سفر کنید که آمار کرونا در آن خیلی بالاست، بهتر است که خیلی حواستان را جمع کنید و همه نکات بهداشتی را رعایت کنید تا به دردسر نیفتید.

همراه نداشتن غذا و نوشیدنی در طول سفر

خوب است این را بدانید که در ایرلاین های مختلف قوانین متنوعی برای سرو غذا در طول سفر وضع شده است. در واقع خیلی از ایرلاین ها در طول سفر هیچ خوراکی برای مسافران سرو نمی کنند و خیلی از آن ها تعداد و نوع غذاها و خوراکی های سرو شده را به حداقل رسانده اند. توصیه ما به شما این است که شما هم با خودتان غذا یا نوشیدنی را به داخل هواپیما نبرید و تا جای ممکن سعی کنید که هیچ خوراکی را در طول سفر میل نکنید تا از این نظر نیز مشکلی برایتان پیش نیاید.

رعایت فاصله اجتماعی در هواپیما

خوشبختانه باید بگوییم که خیلی از ایرلاین ها قوانینی برای حفظ فاصله اجتماعی در هواپیما دارند و به همین خاطر صندلی های هواپیما را به صورت نیمه به فروش می رسانند تا همه بتوانند یک در میان در هواپیما بنشینند. با این حساب بهتر است که شما هم برای سفر ایرلاین هایی را انتخاب کنید که چنین قانونی دارند. 

عدم استفاده از سرویس های بهداشتی

نکته دیگر اینکه بهتر است که از استفاده از سرویس های بهداشتی داخل هواپیماها خودداری کنید. در ضمن بهتر است که تا جای ممکن به سرویس های بهداشتی فرودگاه ها نیز مراجعه نکنید و بدین شکل خودتان را از خطر ابتلا به ویروس کرونا در طول سفر حفظ کنید.

همکاری با مسئولین و خدمه هواپیما

در آخر بهتر است این را یادمان باشد که همه ما از این محدودیت ها و رعایت بهداشت خسته شده ایم. اما با این حال ما همگی باید به همدیگر کمک کنیم تا از این شرایط به سلامتی عبور کنیم. پس بهتر است که با مسئولین و خدمه هواپیما و همین طور فرودگاه و هتل و دیگر اماکن عمومی همکاری کنیم تا پروتکل های بهداشتی به بهترین شکل ممکن رعایت شوند و همه بتوانند سفر ایمنی را در دوران کرونا تجربه کنند.
برای همه شما عزیزان یک سفر به یادماندنی و ایمن را آرزو می کنیم. برای رزرو انواع تورهای ارزان و تورهای لحظه آخری می توانید با همکاران ما در آژانس مسافرتی  مهرپرواز تماس بگیرید.

✔  آزمایشگاههای مورد تایید ترکیش ایرلاین